Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden van NRGFitness.nl, Thuiswinkel.org
Inhoudsopgave:
- Artikel 1 - Definities
- Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
- Artikel 3 - Toepasselijkheid
- Artikel 4 - Het aanbod
- Artikel 5 - De overeenkomst
- Artikel 6 - Herroepingsrecht
- Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
- Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
- Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
- Artikel 10 - Uitsluiting van het herroepingsrecht
- Artikel 11 - De prijs
- Artikel 12 - Nakoming en extra garantie
- Artikel 13 - Levering en uitvoering
- Artikel 14 - Duurovereenkomsten: duur, opzegging en verlenging
- Artikel 15 - Betaling
- Artikel 16 - Klachtenprocedure
- Artikel 17 - Geschillen
- Artikel 18 - Branchegarantie
- Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
- Artikel 20 - Wijzigingen van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel.org
Artikel 1 - Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
- Aanvullende overeenkomst: Een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand, en deze door de ondernemer of een derde partij worden geleverd op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer.
- Bedenktijd: De termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht.
- Consument: De natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit.
- Dag: Een kalenderdag.
- Digitale inhoud: Gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden.
- Duurovereenkomst: Een overeenkomst die strekt tot regelmatige levering van producten, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode.
- Duurzame gegevensdrager: Elk hulpmiddel – waaronder e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
- Herroepingsrecht: De mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.
- Ondernemer: De natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Thuiswinkel.org en producten, digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt.
- Overeenkomst op afstand: Een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruikgemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
- Modelformulier voor herroeping: Het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping; Bijlage I hoeft niet beschikbaar te worden gesteld als de consument geen herroepingsrecht heeft.
- Techniek voor communicatie op afstand: Een middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn.
Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer
Naam ondernemer: NRG fitness BV
Handelend onder de naam/namen: NRG fitness BV
Vestigingsadres:
Vang 4-6
4661 TX Halsteren
Nederland
Telefoonnummer: +31165512603
Bereikbaarheid:
Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 16:30
E-mailadres: info@nrgfitness.nl
KvK-nummer: 64918114
BTW-nummer: NL855902620B01
Artikel 3 - Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op iedere tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen de ondernemer en de consument.
Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer – vóór het sluiten van de overeenkomst op afstand – aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer kunnen worden ingezien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van de vorige alinea en vóór het sluiten van de overeenkomst op afstand de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op een zodanige wijze dat de consument deze op een eenvoudige manier kan opslaan op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal vóór het sluiten van de overeenkomst op afstand worden aangegeven waar de algemene voorwaarden elektronisch kunnen worden ingezien en dat zij op verzoek van de consument kosteloos langs elektronische weg of op andere wijze zullen worden toegezonden.
Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstvoorwaarden van toepassing zijn, geldt het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich bij tegenstrijdige voorwaarden beroepen op de voor hem meest gunstige bepaling.
Artikel 4 - Het aanbod
Als een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden plaatsvindt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruikmaakt van afbeeldingen, dan zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
Elk aanbod bevat zodanige informatie dat voor de consument duidelijk is welke rechten en verplichtingen aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 - De overeenkomst
De overeenkomst komt tot stand, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, op het moment dat de consument het aanbod aanvaardt en voldoet aan de daarbij gestelde voorwaarden.
Als de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang deze ontvangst niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
De ondernemer kan – binnen wettelijke kaders – nagaan of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede alle feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoorde afstandsovereenkomst. Als de ondernemer op grond van dit onderzoek goede redenen heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd een bestelling of aanvraag gemotiveerd te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
Uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument zal de ondernemer de volgende informatie schriftelijk of op een zodanige wijze dat de consument deze op een toegankelijke manier kan opslaan op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
- Het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
- De voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument gebruik kan maken van het herroepingsrecht, dan wel een duidelijke mededeling inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
- De informatie over bestaande service na aankoop en garanties;
- De prijs inclusief alle belastingen van het product, de dienst of de digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering en de wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
- De vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien deze een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
- Indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Bij producten:
1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van 30 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar hem niet verplichten deze reden(en) te verstrekken.
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
- Als de consument meerdere producten in dezelfde bestelling heeft besteld: de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer kan, mits hij de consument hier vóór het bestelproces duidelijk over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met verschillende levertijden weigeren.
- Als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen.
- Bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde het eerste product heeft ontvangen.
Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager wordt geleverd:
3. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager wordt geleverd binnen 30 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar hem niet verplichten deze te verstrekken.
4. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager wordt geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
5. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af 12 maanden na het einde van de oorspronkelijke bedenktijd, zoals vastgesteld in de voorgaande leden van dit artikel.
6. Indien de ondernemer de in het vorige lid bedoelde informatie aan de consument verstrekt binnen 12 maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 30 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
1. Als de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktijd aan de ondernemer met behulp van het modelformulier voor herroeping of op een andere ondubbelzinnige wijze.
2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugstuurt vóór het verstrijken van de bedenktijd.
3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in de originele staat en verpakking, en overeenkomstig de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product, tenzij de ondernemer heeft nagelaten mee te delen dat de consument deze kosten moet dragen, of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen.
6. Indien de consument herroept nadat hij uitdrukkelijk heeft verzocht om de uitvoering van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn in een beperkt volume of hoeveelheid tijdens de bedenktijd te laten beginnen, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan het gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit die niet in een beperkt volume of hoeveelheid gereed voor verkoop zijn gemaakt, of voor stadsverwarming, indien:
- De ondernemer de consument niet de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping heeft verstrekt, of;
- De consument niet uitdrukkelijk heeft verzocht om aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd.
8. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, indien:
- Hij voorafgaand aan de levering niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst vóór het einde van de bedenktijd;
- Hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het geven van zijn toestemming; of
- De ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
9. Indien de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument langs elektronische weg mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten die de ondernemer in rekening heeft gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld maar binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of totdat de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 - Uitsluiting van het herroepingsrecht
De ondernemer kan de volgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, of in ieder geval tijdig vóór het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:
- Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen.
- Overeenkomsten die zijn gesloten tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer aan de consument worden aangeboden die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de winnende bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen.
- Dienstenovereenkomsten na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
- De uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
- De consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd.
- Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten inzake personenvervoer.
- Dienstenovereenkomsten voor de terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een specifieke datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering.
- Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een specifieke datum of periode van uitvoering is voorzien.
- Producten die volgens specificaties van de consument zijn vervaardigd, die niet geprefabriceerd zijn en die worden gemaakt op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn.
- Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben.
- Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn voor retour en waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
- Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten.
- Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar die pas na 30 dagen kunnen worden geleverd en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen op de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft.
- Verzegelde audio-, video-opnamen en computersoftware waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
- Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen.
- De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
- De uitvoering is begonnen met de uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
- De consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.
Artikel 11 - De prijs
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waarop de ondernemer geen invloed heeft, aanbieden met variabele prijzen. In het aanbod wordt dan vermeld dat deze prijzen richtprijzen zijn en aan schommelingen onderhevig kunnen zijn.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als ze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als de ondernemer dit bedongen heeft en:
- Ze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
- De consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Artikel 12 - Nakoming van de overeenkomst en extra garantie
1. De ondernemer staat ervoor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen, staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nooit de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden, indien de ondernemer tekortschiet in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe men wettelijk verplicht is als men tekortschiet in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
Artikel 13 - Levering en uitvoering
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot het verlenen van diensten.
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
3. Met inachtneming van wat in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed maar uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Als de bezorging vertraging oploopt of als een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling heeft geplaatst bericht. De consument heeft in dat geval het recht de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding, indien van toepassing.
4. Na ontbinding overeenkomstig de vorige alinea zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen vertegenwoordiger die aan de ondernemer bekend is gemaakt, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 14 - Duurovereenkomsten: duur, opzegging en verlenging
Opzegging:
1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot regelmatige levering van producten (met inbegrip van elektriciteit) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van de overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.
2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot regelmatige levering van producten (met inbegrip van elektriciteit) of diensten, tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van de overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van maximaal één maand.
3. Met betrekking tot de in de vorige leden genoemde overeenkomsten kan de consument:
- Te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
- Ten minste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
- Altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.
Â
Verlenging:
4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot regelmatige levering van producten (met inbegrip van elektriciteit) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
5. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot regelmatige levering van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een maximale duur van drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand.
6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot regelmatige levering van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde tijd worden verlengd als de consument te allen tijde kan opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand. De opzegtermijn is maximaal drie maanden als de overeenkomst strekt tot regelmatige, maar minder dan maandelijkse, levering van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
7. Een overeenkomst met beperkte duur voor de regelmatige kennismaking met dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur:
8. Als een overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar, mag de consument na één jaar de overeenkomst te allen tijde opzeggen met een opzegtermijn van maximaal één maand, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
Artikel 15 - Betaling
1. Tenzij anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden betaald binnen 14 dagen na aanvang van de bedenktijd, of – bij het ontbreken van een bedenktijd – binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In het geval van een overeenkomst voor een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nooit verplicht worden tot een vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen recht doen gelden op de uitvoering van de betreffende bestelling of dienst(en) alvorens de bedongen vooruitbetaling is gedaan.
3. De consument is verplicht onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, en nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en een termijn van 14 dagen heeft gekregen om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, is de consument de wettelijke rente verschuldigd over het nog verschuldigde bedrag en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot €2.500, 10% over de volgende €2.500 en 5% over de volgende €5.000, met een minimum van €40. De ondernemer kan in het voordeel van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 16 - Klachtenprocedure
1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze procedure.
2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft ontdekt, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen 14 dagen na de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, antwoordt de ondernemer binnen 14 dagen met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
4. Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan ook worden ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van Thuiswinkel.org (www.thuiswinkel.org). De klacht wordt dan zowel naar de betrokken ondernemer als naar Thuiswinkel.org gestuurd.
5. De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Daarna ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 17 - Geschillen
1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot producten en diensten die door deze ondernemer moeten worden geleverd of zijn geleverd, kunnen – met inachtneming van het hierna bepaalde – door zowel de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).
3. Een geschil wordt alleen in behandeling genomen door de Geschillencommissie als de consument zijn klacht eerst binnen een redelijke termijn aan de ondernemer heeft voorgelegd.
4. Leidt de klacht niet tot een oplossing, dan moet het geschil uiterlijk 12 maanden nadat de consument de klacht bij de ondernemer heeft ingediend, schriftelijk of in een andere door de Commissie vast te stellen vorm bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
5. Als de consument een geschil aan de Geschillencommissie wil voorleggen, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Bij voorkeur meldt de consument dit eerst aan de ondernemer.
6. Als de ondernemer een geschil aan de Geschillencommissie wil voorleggen, moet de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk laten weten of hij daarmee akkoord gaat of het geschil liever aan de bevoegde rechter voorlegt. Hoort de ondernemer niets binnen deze termijn van vijf weken, dan is hij gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
7. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2404/thuiswinkel). De beslissingen van de Geschillencommissie gelden als bindend advies.
8. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken als de ondernemer surseance van betaling is verleend, failliet is gegaan of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat het geschil op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.
9. Indien naast de Geschillencommissie Thuiswinkel een andere erkende geschillencommissie of een bij SGC of het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, heeft de Geschillencommissie Thuiswinkel bij voorkeur bevoegdheid voor geschillen die hoofdzakelijk gaan over de wijze van verkoop of dienstverlening op afstand. Voor alle andere geschillen is de andere erkende geschillencommissie aangesloten bij SGC of Kifid bevoegd.
Artikel 18 - Branchegarantie
1. Thuiswinkel.org staat garant voor de nakoming van bindende adviezen van de Geschillencommissie Thuiswinkel door haar leden, tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling herleeft als het bindend advies na toetsing door de rechter in stand blijft en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van €10.000 per bindend advies wordt dit bedrag door Thuiswinkel.org aan de consument uitgekeerd. Voor bedragen groter dan €10.000 per bindend advies wordt €10.000 uitgekeerd. Voor het meerdere heeft Thuiswinkel.org een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt.
2. Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk beroep hierop doet bij Thuiswinkel.org en dat hij zijn vordering op de ondernemer overdraagt aan Thuiswinkel.org. Als de vordering op de ondernemer meer bedraagt dan €10.000, wordt de consument aangeboden zijn vordering – voor zover die boven €10.000 uitkomt – over te dragen aan Thuiswinkel.org, waarna deze organisatie op eigen naam en kosten de betaling daarvan in rechte zal afdwingen ter voldoening aan de consument.
Artikel 19 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet nadelig zijn voor de consument en dienen schriftelijk te worden vastgelegd of op zodanige wijze dat de consument ze op een duurzame gegevensdrager kan opslaan.
Artikel 20 - Wijzigingen van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel.org
Wijzigingen in deze voorwaarden zijn pas van kracht nadat ze op de juiste wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod altijd de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.
Thuiswinkel.org
www.thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20, 6717 LT Ede
Bijlage I: Modelformulier voor herroeping
Modelformulier voor herroeping
(Dit formulier alleen invullen en terugzenden als u de overeenkomst wilt herroepen)
Aan: [Naam ondernemer]
[Geografisch adres ondernemer]
[Faxnummer ondernemer, indien beschikbaar]
[E-mailadres of elektronisch adres ondernemer]
Ik/Wij* deel/delen* u hierbij mede dat ik/wij* onze overeenkomst betreffende
de verkoop van de volgende producten: [Beschrijving van het product]*
de levering van de volgende digitale inhoud: [Beschrijving van digitale inhoud]*
het verrichten van de volgende dienst: [Beschrijving van de dienst]*
Besteld op*/Ontvangen op* [datum bestelling bij diensten of datum ontvangst bij producten]
[Naam consument(en)]
[Adres consument(en)]
[Handtekening consument(en)] (alleen indien dit formulier op papier wordt ingediend)
[Datum]
* Doorhalen wat niet van toepassing is of invullen wat van toepassing is.